Mitä on arviointitutkimus?

Arvioinnin tehtävä on kysellä, analysoida ja toimia muutosvoimana työn kehittämiseksi. Tutkimuksen siitä tekee suunnitelmallinen ja tavoitteellinen tutkimusprosessi, joka myös dokumentoidaan siten, että jälkikäteen on tarkisteltavissa prosessin luotettavuus ja tarkoituksenmukaisuus. Tutkimuksellisuus tekee arviointitiedosta luotettavaa ja merkityksellistä muidenkin kuin vain arviointiin osallistuneiden silmissä. (Kivipelto 2008, Gothoni 2015.)

Arvioinnin paikka tutkimuksen kentässä on usein epäselvä ja arviointitutkimuksen metodeista käydään keskustelua. Kivipelto (2008) kirjoittaa, että arvioinnissa on erilaisia suuntauksia, kuten empiirinen-, realistinen-, tulkinnallinen ja osallistava-, kriittinen- ja pragmaattinen arviointi. Rajat eivät kuitenkaan ole selviä. Empiirinen arviointi keskittyy vaikutuksiin ja mitattavuuteen. Realistinen arviointi analysoi lisäksi prosesseja ja kontekstia. Toiminnallisessa ja osallistavassa arvioinnissa ollaan kiinnostuneita kokemuksista ja toiminnan kokonaisuudesta ja ollaan valmiita muuttamaan interventioita. Myös kriittisessä arvioinnissa kiinnitetään huomio kokonaisuuteen, mutta kriittinen teoria ohjaa menetelmän valintaa. Pragmaattinen arviointi mahdollistaa erilaisen tiedonkäsityksen mukaisen arvioinnin.

Arviointitutkimuksen hyödynnettävyys kasvaa, kun kaikki osalliset ovat saaneet vaikuttaa sekä arviointiprosessiin että lopputulokseen. Arviointitutkimuksen onnistumisen kivijalka on osapuolten keskinäinen luottamus. Johtopäätökset edellyttävät kriittisyyttä ja rehellisyyttä. Hyvän tutkimustavan mukaan arvioinnin aineiston analyysin tulee kuvata prosessia ja tuloksia mahdollisimman monipuolisesti. Ongelmallista on, jos arviointi muuttuu arvosteluksi tai jos arvioinnilla halutaan miellyttää tilaajatahoa tuomalla esiin vain myönteiset tulokset. Arvioija on aina vallan käyttäjä, ja joutuu pohtimaan eettisiä kysymyksiä arviointia tehdessään. (Gothoni 2015.)

Lähteet:

Gothóni, Raili (2015). Arviointi osana tutkivaa kehittämistä. Teoksessa Gothoni, Raili & Hyväri, Susanna & Kolkka, Marjo & Vuokila-Oikkonen, Päivi (2015). Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015. 285-295. http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/87751/DiakB%2060_vuosikirja1.pdf?sequence=1

Kivipelto, M. 2008. Osallistava ja valtaistava arviointi. Helsinki: Stakes.

kirjoittanut Elina Reentie

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *