Opiskelijan kokemuksia Bikvan toteutuksesta

Mervi Koistinen on käyttänyt sosionomi (YAMK) opinnäytetyössään:”Bikva-arviointi perheiden hyvinvoinnin tukemisesta Perhekeskus Maahisessa ” (2013) Bikva-arviointimallia. Koistisen arvioinnin kohteena ja tutkimuksellisena tehtävänä oli selvittää mm. seuraavia asioita:

  • Mitä perheet palveluilta/toiminnalta hakevat?
  • Miten Maahisen pienten lasten perheiden palvelut tukevat perheen hyvinvointia?
  • Miten asiakasosallisuus koetaan Maahisessa?
  • Millaisia kehitysehdotuksia Maahisessa on vanhempien näkökulmasta?

Ennen varsinaisia haastatteluja opiskelija kävi perhekeskuksessa ”mainostamassa” asiakkaille opinnäytetyötään ja tulevia haastatteluja. Hän kertoi työnsä tarkoituksesta ja millä tavoin se toteutetaan. Hän myös laittoi ilmoituksen perhekeskuksen Facebook-sivuille sekä perinteiselle ilmoitustaululle.

Opiskelija aloitti asiakasryhmien haastatteluilla, jotka hän nauhoitti. Hän piti kaksi haastattelukertaa asiakasryhmille, yhteensä asiakkaita oli seitsemän. Työntekijätason haastatteluissa oli mukana neljä ja johtotason haastattelussa yksi ihminen. Työskentely eteni perinteisen Bikva-mallin mukaan. Opinnäytetyön tekijä keräsi prosessin tulokset ja esitteli ne johtoportaalle. Muutoksia arvioinnin perusteella perhekeskuksen toimintaan tehtiin jo opinnäytetyön aikana esimerkiksi tiloihin ja viestintään.

Haasteellisena puolena opiskelija koki henkilökunnan sitouttamisen prosessiin. Haastatteluihin olikin yllättävän haastavaa saada osallistujia. Opiskelija sai kuitenkin johdolta tukea henkilökunnan sitoutumiseen. Opiskelija pohti opinnäytetyössään kuinka henkilökuntaa olisi voinut saada paremmin mukaan. Hän otti esille mm. suunnitteluvaiheen ja erilaisten pelkojen yms. asioiden kartoittamisen ennen varsinaisia haastatteluja. Työntekijöillä ei ehkä ollut tarpeeksi tietoa opinnäytetyön menetelmästä ja he eivät päässeet keskustelemaan heille heränneistä ajatuksista. Tämä saattoi vaikuttaa siihen, että henkilöstö ei kokenut alussa menetelmää tärkeäksi tai toimivaksi.

Opinnäytetyössä ei tule esille se, kuinka tulokset tuotiin asiakkaille näkyviin. Saivatko he kokemuksen osallisuudesta ja siitä, että heidän ääntään kuunneltiin. Saivatko haastatteluihin osallistuneet tietoonsa, mikä merkitys heidän sanomallaan oli? Kuten jo aikaisemmin on todettu, on erittäin tärkeää suunnitella arviointimallin käyttöönotto ja kokonaisprosessi, jotta menetelmä palvelee sitä tarkoitusta johon se on luotu, asiakkaan äänen kuuluville saamiseksi.

Kirjoittanut Linda Prepula

Koistinen, M. (2013). Bikva-arviointi perheiden hyvinvoinnin tukemisesta perhekeskus Maahisessa. Sosionomi yamk -opinnäytetyö. Metropolia-ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/57144/PerhekeskusMaahinen.pdf?sequence=1

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *